1. Det er en model der gør at man har baggrundsviden for en partis valg af standpunkt. 2. en interessefaktor, en opinionsfaktor, en parlamentarisk faktor samt en senere tilføjet personfaktor. De enkelte faktorer udelukker ikke hinanden, men indgår alle i varierende grad i politikernes overvejelser. 3. Man finder de kernevælgere og støtteorganisationer, som støtter ens egen ideologi. 4. Det handler om popularitet. De skal sørge for at få så mange vælgere som muligt, men hvis de vælger et populært standpunkt, som strider imod et af deres tidligere standpunkt, fremstår de utroværdige. 5. Den dækker over de forhandlings- og alliancestrategiske hensyn, et parti normalt skal tage over for politiske samarbejdspartnere. Det sker nogengange at et parti ikke kan indtage et standpunkt fordi det strider mod deres samarbejdspartner's standpunkt. 6. Det handler om, at man får skabt noget troværdighed blandt kollegaer, og vælgere, som gør at man måske kan indtage upopulære standpunkter. Det kan selvfølgelig også have en negativ tilgang, da man kan risikere ikke at samarbejde med nogle bestemte partier.
1. Den svenske politolog Björn Molin opstillede i 1965 en model for undersøgelser af baggrunden for partiers valg af standpunkt. Modellen skelner mellem fire baggrundsfaktorer: en interessefaktor, en opinionsfaktor, en parlamentarisk faktor samt en senere tilføjet personfaktor. De enkelte faktorer udelukker ikke hinanden, men indgår alle i varierende grad i politikernes overvejelser. Modellen er ikke en forklaringsmodel, men en model, der kan fungere som skema, når et partis stillingtagen underkastes en politologisk undersøgelse.
2. En interessefaktor, en opinionsfaktor, en parlamentarisk faktor samt en senere tilføjet personfaktor.
3. Det er, at de tager hensyn til sit eget ideologiske grundlag, og deres kernevælgere og de organisationer der støtter dem.
4. Man kigger på det vælgerstrategiske, hvilke standpunkter der er populære blandt vælgerne, men samtidig skal de ikke stride mod tidligere standpunkter, for så bliver de utroværdige.
5. Man kigger på de politiske samarbejdspartnere, dem hvor man kan få en forhandling eller en alliance.
6. Man skal have en god troværdighed og sympati, fordi man som vælger nogle gange er nødt til at indtage upopulære men "nødvendige" standpunkter.
• Omhandler valg af standpunkt for et parti • Interesse-, Opinions-, Parlamentarisk- og personfaktor • hensyn til ideologiske grundlag samt varetage kernevælgere og støtteorganisationers interesse • vælgerstrategiske hensyn, man følger det der er populært ifølge meningsmålingerne • forhandlings- og alliancestrategiske hensyn, man kan blive nødt til at ændre sin holdning/ideologi og gå på kompromis med andre partier for at få strategisk fordel • Jo mere etos jo bedre Mickey, Villads, Gjenge og Cecilie
1. Hvad handler modellen om? Man kan undersøge baggrunden for partiers valg af standpunkter 2. Hvad er modellens baggrundsfaktor Modellen har 4 baggrundsfaktorer Interesse faktor, opinions faktor, Den Parlamentariske faktor og Personfaktor. 3. Forklar interesse faktoren Interessen for ens egen ideologi. At man prøver, at få andre med på en ideologi. 4. Opinions faktor Man kan ændre sit standpunkt i forhold til populariteten af det. 5. Den Parlamentariske faktor Hvis man f.eks under forhandlinger undlader at fortælle nogle standpunkter, som eventuelt kunne komme i konflikt med det andet partis holdning. 6. Person faktor Personener er individer, som hver især har forskellige popularitet hos vælgere.
1. Hvad handler modellen om? Man kan undersøge baggrunden for partiers valg af standpunkter 2. Hvad er modellens baggrundsfaktor Modellen har 4 baggrundsfaktorer Interesse faktor, opinions faktor, Den Parlamentariske faktor og Personfaktor. 3. Forklar interesse faktoren Interessen for ens egen ideologi. At man prøver, at få andre med på en ideologi. 4. Opinions faktor Man kan ændre sit standpunkt i forhold til populariteten af det. 5. Den Parlamentariske faktor Hvis man f.eks under forhandlinger undlader at fortælle nogle standpunkter, som eventuelt kunne komme i konflikt med det andet partis holdning. 6. Person faktor Personener er individer, som hver især har forskellige popularitet hos vælgere.
1. Det er en model der gør at man har baggrundsviden for en partis valg af standpunkt.
SvarSlet2. en interessefaktor, en opinionsfaktor, en parlamentarisk faktor samt en senere tilføjet personfaktor. De enkelte faktorer udelukker ikke hinanden, men indgår alle i varierende grad i politikernes overvejelser.
3. Man finder de kernevælgere og støtteorganisationer, som støtter ens egen ideologi.
4. Det handler om popularitet. De skal sørge for at få så mange vælgere som muligt, men hvis de vælger et populært standpunkt, som strider imod et af deres tidligere standpunkt, fremstår de utroværdige.
5. Den dækker over de forhandlings- og alliancestrategiske hensyn, et parti normalt skal tage over for politiske samarbejdspartnere. Det sker nogengange at et parti ikke kan indtage et standpunkt fordi det strider mod deres samarbejdspartner's standpunkt.
6. Det handler om, at man får skabt noget troværdighed blandt kollegaer, og vælgere, som gør at man måske kan indtage upopulære standpunkter. Det kan selvfølgelig også have en negativ tilgang, da man kan risikere ikke at samarbejde med nogle bestemte partier.
Sofie, Rasmus A, Emma, Claus
SvarSlet1. Den svenske politolog Björn Molin opstillede i 1965 en model for undersøgelser af baggrunden for partiers valg af standpunkt. Modellen skelner mellem fire baggrundsfaktorer: en interessefaktor, en opinionsfaktor, en parlamentarisk faktor samt en senere tilføjet personfaktor. De enkelte faktorer udelukker ikke hinanden, men indgår alle i varierende grad i politikernes overvejelser.
SvarSletModellen er ikke en forklaringsmodel, men en model, der kan fungere som skema, når et partis stillingtagen underkastes en politologisk undersøgelse.
2. En interessefaktor, en opinionsfaktor, en parlamentarisk faktor samt en senere tilføjet personfaktor.
3. Det er, at de tager hensyn til sit eget ideologiske grundlag, og deres kernevælgere og de organisationer der støtter dem.
4. Man kigger på det vælgerstrategiske, hvilke standpunkter der er populære blandt vælgerne, men samtidig skal de ikke stride mod tidligere standpunkter, for så bliver de utroværdige.
5. Man kigger på de politiske samarbejdspartnere, dem hvor man kan få en forhandling eller en alliance.
6. Man skal have en god troværdighed og sympati, fordi man som vælger nogle gange er nødt til at indtage upopulære men "nødvendige" standpunkter.
Søren, Sundahl, Simon & Trine
• Omhandler valg af standpunkt for et parti
SvarSlet• Interesse-, Opinions-, Parlamentarisk- og personfaktor
• hensyn til ideologiske grundlag samt varetage kernevælgere og støtteorganisationers interesse
• vælgerstrategiske hensyn, man følger det der er populært ifølge meningsmålingerne
• forhandlings- og alliancestrategiske hensyn, man kan blive nødt til at ændre sin holdning/ideologi og gå på kompromis med andre partier for at få strategisk fordel
• Jo mere etos jo bedre
Mickey, Villads, Gjenge og Cecilie
1. Hvad handler modellen om?
SvarSletMan kan undersøge baggrunden for partiers valg af standpunkter
2. Hvad er modellens baggrundsfaktor
Modellen har 4 baggrundsfaktorer
Interesse faktor, opinions faktor, Den Parlamentariske faktor og Personfaktor.
3. Forklar interesse faktoren
Interessen for ens egen ideologi. At man prøver, at få andre med på en ideologi.
4. Opinions faktor
Man kan ændre sit standpunkt i forhold til populariteten af det.
5. Den Parlamentariske faktor
Hvis man f.eks under forhandlinger undlader at fortælle nogle standpunkter, som eventuelt kunne komme i konflikt med det andet partis holdning.
6. Person faktor
Personener er individer, som hver især har forskellige popularitet hos vælgere.
Af Cirke, Kris, Line L og Lund
1. Hvad handler modellen om?
SvarSletMan kan undersøge baggrunden for partiers valg af standpunkter
2. Hvad er modellens baggrundsfaktor
Modellen har 4 baggrundsfaktorer
Interesse faktor, opinions faktor, Den Parlamentariske faktor og Personfaktor.
3. Forklar interesse faktoren
Interessen for ens egen ideologi. At man prøver, at få andre med på en ideologi.
4. Opinions faktor
Man kan ændre sit standpunkt i forhold til populariteten af det.
5. Den Parlamentariske faktor
Hvis man f.eks under forhandlinger undlader at fortælle nogle standpunkter, som eventuelt kunne komme i konflikt med det andet partis holdning.
6. Person faktor
Personener er individer, som hver især har forskellige popularitet hos vælgere.
Af Cirke, Kris, Line L og Lund